ستاد «انتخابات» مسعود پزشکیان را برنده معرفی کرد

براساس اعلام ستاد «انتخابات»، مسعود پزشکیان با ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای در انتخابات نظام برای تعیین نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پیروز شد.سعید جلیلی نیز ۱۳۵۳۸۱۷۹رای به‌دست آورده است

براساس اعلام ستاد «انتخابات»، مسعود پزشکیان با ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای در انتخابات نظام برای تعیین نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پیروز شد.سعید جلیلی نیز ۱۳۵۳۸۱۷۹رای به‌دست آورده است. براساس آمار رسمی ۳۰۵۳۰۱۵۷ نفر در دور دوم رای داده‌اند.

دومین دور انتخابات نظام برای تعیین نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هشت صبح جمعه ۱۵ تیرماه آغاز شد.

نرخ مشارکت در مرحله نخست ۳۹.۹ درصد اعلام شد که پایین‌ترین رقم در تاریخ «انتخابات ریاست‌جمهوری» در چهار دهه اخیر است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که پیش‌تر مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات کشورهای غربی را مایه شرمساری آنها عنوان کرده بود، برخلاف رویه معمول تا چند روز پس از دور نخست انتخابات سکوت کرد و سرانجام در اظهاراتی از نرخ مشارکت پایین انتقاد کرد. او صبح روز جمعه، ۱۵ تیرماه، هنگام انداختن رای خود در صندوق دومین مرحله «انتخابات»، گفته بود، ان‌شاء‌الله مردم بیشتر شرکت کنند. او و بسیاری دیگر از مقامات جمهوری اسلامی، حضور در انتخابات را نشانه حمایت از جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند.

مسعود پزشکیان، نامزد گروه موسوم به «اصلاح‌طلبان» که براساس اعلام ستاد انتخابات جمهوری اسلامی در مرحله نخست ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای به‌دست آورد و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ به مرحله دوم راه یافته‌اند.

هیچ‌یک از آنها در «انتخاباتی» که پایین‌ترین نرخ مشارکت را در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری نظام به‌ ثبت رساند، نتوانستند اکثریت آرا را به دست آوردند و انتخابات به مرحله دوم کشید.

این گزارش به‌روز رسانی می‌شود...

جلیلی: به پشتوانه ۱۴ میلیون رای «همچون گذشته» به کارم ادامه می‌دهم

سعید جلیلی، نامزد شکست‌خورده دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار پیامی در کنار تبریک به مسعود پزشکیان، رای خود را ۵۰۰ هزار عدد افزایش داد و نوشت که به پشتوانه نزدیک به ۱۴ میلیون رای در این انتخابات که به نام او نوشته شده است بنا دارد به اقدامات قبلی خود در دولت سایه ادامه دهد. بنا به آماری که ستاد انتخابات وزارت کشور منتشر کرده است، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رای و مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار رای به دست آوردند.

جلیلی در پیامش نوشته است:

«از میلیون ها رایی که خواهان استفاده از «یک جهان فرصت» برای «یک ایران جهش» بودند، تشکر می کنم و به آنها اطمینان می دهم به پشتوانه نزدیک به ۱۴ میلیون رای شما، تمام تلاش و توان خود را بیش از گذشته، در جهت پشتیبانی از نقاط قوت و کمک به تصحیح خطاها و رفع نقص ها در روندهای جاری با استفاده از ظرفیتهای مردمی، علمی، صنفی و نخبگانی به کار خواهم بست.»

خامنه‌ای از پزشکیان خواست از «جوانان مومن و انقلابی» استفاده کند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با انتشار پیامی، کم‌رونق‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی را «گرم و پرشور» خواند و با جمع زدن آمار رسمی شرکت‌کنندگان در دو دور انتخابات گفت که صندوق‌های رای جمهوری اسلامی با «۵۵ میلیون رأی» انباشته شد.

خامنه‌ای در بخش دیگری از پیامش از مسعود پزشکیان خواست که «راه رئیسی» را ادامه دهد و از «منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن» در دولتش استفاده کند.

پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی به مسعود پزشکیان تبریک گفتند

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، پیروزی مسعود پزشکیان به عنوان «رئیس‌جمهوری منتخب» را تبریک گفتند.

 

رویترز: به پزشکیان اعلام شده با اختلاف سه میلیون رای برنده است

رویترز به نقل از منابعی که نام آنها را اعلام نکرده است، گزارش داد که به مسعود پزشکیان اعلام شده که با اختلاف سه میلیون رای بیش از سعید جلیلی، برنده «انتخابات» است.

 

اختلاف آرای پزشکیان با جلیلی به دو میلیون رای رسید

براساس اعلام ستاد انتخابات، با شمارش ۲۰ میلیون ۶۱۱ هزار و ۹۷۱ رای، مسعود پزشکیان ۱۱ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۲۴ رای و سعید جلیلی ۹ میلیون ۹۷ هزار و ۹۳۳ رای آورده‌اند.

 

نخستین آمار شمارش آرای مرحله دوم: پزشکیان پیشتاز است

سخنگوی ستاد انتخابات ساعت ۳ بامداد شنبه ۱۶ تیر اعلام کرد که پس از شمارش دو میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۸۱ رای، مسعود پزشکیان، یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۸۷۴ رای و سعید جلیلی یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۴۰ رای به‌دست آورده‌اند.

 

تمدید انتخابات تا ساعت ۲۰ جمعه

سخنگوی ستاد انتخابات ایران اعلام کرد که با موافقت وزیر کشور، ساعت پایان رای‌گیری دومین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری در تمامی حوزه‌های سراسر ایران به مدت دو ساعت تمدید شد و دست‌کم تا ساعت ۲۰ امشب ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود انتخابات این دوره نیز مانند دوره‌های قبل، تا ساعت ۲۴ تمدید شود.

این درحالی است که ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تا عصر روز جمعه ۱۵ تیر نشان می‌دهند که در شهرهای مختلف ایران، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مانند دور اول آن با تحریم حداکثری ایرانیان مواجه شده است و حوزه‌های رای‌گیری، خالی از حضور و مشارکت شهروندان بوده‌اند.
 

وزیر سابق اطلاعات: شرکت‌نکردن مردم در انتخابات هفته قبل پیام مهمی داشت

علی یونسی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در دولت محمد خاتمی، با اعتراف نسبت به تحریم گسترده انتخابات حکومتی از سوی شهروندان ایرانی، گفت: «هفته گذشته شرکت نکردن مردم در انتخابات پیام مهمی داشت و فکر می‌کنم مسئولان جمهوری اسلامی این پیام را دریافت کردند. اما مردم امروز با مشارکت‌شان می‌توانند پیام جدید خودشان را به مسئولان ابلاغ کنند.»

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حوزه‌های مختلف رای‌گیری در شهرهای ایران نشان می‌دهد که تا ظهر روز جمعه ۱۵ تیرماه، مانند دور اول انتخابات، اکثر شعبات رای‌گیری خلوت و بدون حضور مردم به کار خود ادامه می‌دهند.
 

 

افت فاحش سرعت اینترنت در ایران

روز جمعه ۱۵ تیر و همزمان با برگزاری دور د‌وم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از افت فاحش سرعت اینترنت جهانی در ایران خبر داده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی در سالیان گذشته بارها در روزهای برگزاری انتخابات یا روزهای بعد از آن، دست به کاهش چشمگیر سرعت یا قطع کامل اینترنت شهروندان در مناطق و شهرهای مختلف ایران زده‌اند.

منتقدان جمهوری اسلامی بر این باورند که افت تدریجی سرعت اینترنت در ۲ هفته اخیر و از کار افتادن فیلترشکن‌ها، همزمان با افزایش ارسال پارازیت‌های دولتی بر روی امواج ماهواره‌ای، با هدف جلوگیری از گسترده‌تر شدن تحریم انتخابات میان مردم و همچنین به منظور منتشر نشدن تصاویر حوزه‌های رای‌گیری که خالی از صفوف مردم هستند، انجام می‌شود.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران: هر رای همچون »تیر موشکی به‌سمت دشمنان» است

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، با شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، هر رای در صندوق انتخابات را همچون تیر موشکی به سمت دشمنان جمهوری اسلامی توصیف کرد. به گفته او، شرکت در انتخابات موجب افزایش قدرت، اقتدار و هویت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان می‌شود.

 

دادستان کل کشور :  هر اقدام منجربه «القای پیروزی زودهنگام یک نامزد» تحت پیگرد قرار می‌گیرد 

محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور، خواستار «خودداری از اظهارات بی‌مبنا و غیرمستند درخصوص فرایند انتخابات» شد. او هشدار داد که چهره‌های سیاسی، ستادهای انتخاباتی و رسانه‌ها از هرگونه «اعلام غیررسمی و زودهنگام نتایج انتخابات» خودداری کنند. 

به گزارش خبرگزاری میزان، دادستان کل جمهوری اسلامی گفت: «قبل از اعلام نتایج از سوی وزارت کشور و تایید آن توسط شورای نگهبان، هرگونه اقدام رسانه‌ای که موجب تشویش اذهان عمومی و القای پیروزی زودهنگام یک نامزد گردد تحت پیگرد خواهد گرفت.»

 

آویختن پارچه‌نوشتی با شعار «رای ما سرنگونی» در تهران

ویدیویی منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی در روز جمعه ۱۵ تیر، نشان می‌‌دهد که هم‌زمان با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران، شهروندی معترض پارچه‌نوشتی با شهار «رای ما سرنگونی» در بزرگراه مدرس تهران آویخته است.

 

رهبر جمهوری اسلامی: ان‌شاء‌الله مردم رای بدهند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هنگام انداختن رای خود در صندوق گفت: در مرحله دوم انتخابات مردم باید همتشان بیشتر باشد تا کار را تمام کنند. او مدعی شد که شنیده است که «علاقه مردم بیشتر از قبل است»، و ابراز امیدواری کرد که «خداکند این‌طور باشد چون اگر این‌طور باشد «خرسندکننده است.»

این درحالی است که در مرحله نخست، بر اساس آمار رسمی حکومت ۶۰ درصد مردم انتخابات را تحریم کردند.

او بار دیگر با ابراز امیدواری نسبت به حضور مردم در انتخابات گفت، «ان‌شاءالله مردم رای بدهند». علی خامنه‌ای پس از پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری چهار دهه گذشته بر خلاف رویه معمول تا چند روز سکوت کرد و در نهایت روز چهارشنبه در اظهاراتی دیرهنگام از عدم مشارکت انتقاد کرد. او در مرحله نخست، روز «انتخابات» را روز «شادی» خوانده بود.